Živé Pivo končí svoju činnosť, uviazlo v tuneli …

S platnosťou od 28.10.2020 ukončujeme v plnej miere činnosť s remeselným pivom, jednak teda prevádzku e-shopu Živé Pivo ako aj prevádzku Pivotéka Trnava v OC Galéria Trnava a do šuflíka odkladáme všetky naše vízie a plány v budúcnosti. Toto nesmierne bolestivé rozhodnutie sa nerodilo ľahko a nebolo ani šité horúcou ihlou. Posledné objednávky e-shopu odišli včera. E-shop aj Pivotéku ponúkame na predaj spoločne alebo samostatne, v ponuke je aj doména craftbeer.sk alebo samostatne blog Živé Pivo.

Po 2 rokoch ťažkej driny v pivotéke pod značkou Beer Station sme sa osamostatnili, no už v tej dobe sme vedeli, že sme v akomsi tuneli. Začali sme budovať redizajn značky Živé Pivo, ktorá už 1 rok ako blog fungovala, mali sme krásne vízie, smelé plány. Hneď po príchode korona krízy nám bolo jasné, že odteraz bude všetko iné. Že budeme musieť makať ešte viac, nájsť energiu a nápad ako sa prispôsobiť, no finančná situácia, z ktorej sme vychádzali, nebola vôbec ružová. Za 2 týždne tvrdej dynamickej práce po nociach a ránach sme popri práci a škole založili e-shop. Bola to jediná forma budúceho podnikania na to, aby sme prežili, aby som si pri sebe udržal Fera a Romana, ktorí sa dovtedy vyše roka starali len o pivotéku. Medzi ich ašpirácie patril rozbeh startupu, rozbeh potenciálne najlepšieho e-shopu s pivom. Sami mali pred štátnicami a ani pre nich to nebolo jednoduché časovo zladiť, keďže sme všetci začali robiť niečo, čomu sme sa venovali 1.krát (len ja som mal nejakú skúsenosť s e-commerce), no podobne ako ja, aj oni mali guráž. Ak by sme v tejto dobe nič nepodnikli, chalani by však jednoducho skončili a ja by som už pivotéku po lockdowne v 1. vlne COVIDu neotvoril.

Prv som v marci doklepol web s e-shopom pre Hellstork.sk, aby sme o mesiac na to otvorili svoj vlastný e-shop. To sa stalo v tom najťažšom týždni roku 2020, keď bol úplny lockdown krajiny a nikto netušil čo sa bude diať. Mali sme odvahu, nejaké technické zručnosti, isté skúsenosti, no mali sme aj rešpekt. V dobe prípravy e-shopu existovali na Slovensku len 2 iné dobré aktívne a známe e-shopy (drinkshop.sk a podvrchnakom.sk). Týždeň po nás sa spustil e-shop na stránke Salón Piva ako aj PivoRozvoz.sk či BeerStation.sk alebo aj napr. Herrenwald či Jama. Začali sme ihneď tušiť, že konkurenčný boj bude oveľa náročnejší, no brali sme to ako výzvu, lebo konkurencia je pre trh dobrá a aspoň môžeme pomôcť udávať tempo.

Na rozbeh e-shopu sme nedostali žiadne extra investície a teda sme ani nemohli rátať s nejakým väčším marketingovým rozpočtom. Chceli sme na to ísť čo najviac “organicky”. Našich stálych dodávateľov som prosil, aby nám pomohli s tovarom a som veľmi rád, že sa to stretlo s pozitívnou odozvou. Naši dodávatelia nás podržali, pretože vedeli, že robíme správne veci a s vysokým nasadením a osobným odhodlaním. Nastaviť všetky služby e-shopu nám pomohli známi, mákli sme si hodne aj sami a možno sme mali aj trošku šťastie. Stále sme však vedeli, že sme v tuneli a na jeho konci bolo iba malé svetielko. Verili sme v obrovskú priazeň remeselného piva všade na Slovensku. Po prvých dvoch úspešných mesiacoch, kedy sme eshop zastabilizovali, tržby skrz koronu boli vcelku fajn (hovorím však stále o 5-6 tisícoch eur mesačne, t.j. predaj niečo vyše 1000 fliaš piva za mesiac), sme sa dostali do po-korona obdobia, kedy sa ľudia vytúžene rozprchli do svojich obľúbených podnikov, aby im pomohli oživiť biznis. Každý z nás mohol len tipovať, čo ako bude v tomto roku fungovať a aké bude správanie zákazníka. Za každého odvážneho zákazníka v prvých mesiacoch sme boli veľmi vďační, pretože do nás vložili dôveru a z hodnotení a feedbackov sme vedeli, že ideme správnou cestou.

Počas leta sme však okrem poklesu tržieb vedeli, že o náš e-shop sa musíme postarať viac po technickej stránke. Svoju “ružu” si predsa treba pestovať. Za pomoci jedného známeho sme ho po technickej a dizajnovej stránke posunuli o pár krokov ďalej a následne sme posunuli ďalej aj našu marketingovú komunikáciu, ktorá začala prinášať výsledky. Týždeň dopravy zadarmo nám ukázal, že aj v náročnejších mesiacoch sa dá zlepšovať a s obratmi rásť. Zákazníci nám naznačili, že doprava je u nich citlivejšia vec ako samotná cena piva. Po zlom začiatku septembra a s prichádzajúcou 2.vlnou sme sa rozhodli podporiť viac slovenské pivovary a vymysleli sme Slovenskú pivnú cestu. Žiaľ, tu sme sa stretli s odozvou, akú sme nečakali. Slováci nechcú až tak slovenské pivo. V tomto máme doteraz (nielen my) veľkú dilemu. Kampaň síce priniesla mierny nárast, no kým v auguste sme zaznamenali +50% nárast, v septembri aj napriek Slovenskej pivnej ceste zrazu -25% pokles. Niektoré slovenské pivovary sa vypredali rýchlo, iné nám ostali v sklade až do dnes. Celú dobu sme museli manévrovať v tmavom tuneli a ponuka bola obmedzená aj preto, že nie od každého sme už dokázali pivo nakúpiť. Každý mesiacom sme skrz vysoké fixné náklady cúvali v tuneli ďalej dozadu a svetlo na jeho konci sa zmenšovalo. V konkurencii sme pozorovali postupne nárast počtu e-shopov, ktoré si založili samotné pivovary či distribútori. Či už Bavarian, General, Stupavar, Kubbo Selekt a iní. Samotné pivovary a aj niektorí distribútori nasadili veľkoobchodné ceny aj pre koncových zákazníkov. Konkurenčný boj teda nabral neférový charakter, no stále sme sa nevzdávali a bojovali sme hlavne 100% servisom a komunikáciou, rýchlym a bezpečným doručením a samotným webom, ktorý združoval všetky informácie o slovenskej pivnej remeselnej scéne. Samozrejme, pre zákazníka to bolo super nakúpiť za super nízke ceny. Osobne si myslím, že eshopy samotných pivovarov sa mali vyvinúť na čisto veľkoobchodnú formu a nie pre koncového zákazníka a predaj koncovému zákazníkovi by mal ostať na niekoľkých väčších e-shopoch. Objem piva, ktorý sa cez ich e-shopy predá pravdepodobne nenaberie nikdy tak veľký rozmer, aby sa práve vďaka tomu pivo nemuselo vylievať a pod. To je však veľmi citlivá a diskutabilná téma.

Našou obchodnou stratégiou teda ako už asi tušíte nemohla byť cena. Pivo u nás nebolo najlacnejšie na trhu. Zásadnou konkurenčnou výhodou mala byť od začiatku pestrosť a šírka ponuky piva. To sa nám darilo len vďaka naozaj širokej sieti dodávateľov, ktorí s nami už 2 roky aktívne a spokojne pracovali. Predsa len, na 1 e-shope mať vždy okolo 200 rôznych pív, všetko skladom, je výnimočné, hlavne ak ide naozaj o skvelé pivá, ktoré sme často dobre poznali. Samozrejme, sami sme už nestíhali ochutnávať. Po niekoľko mesiacov sme boli hodnotení ako e-shop s najširšou ponukou slovenského a českého piva, neskôr výrazne aj  zahraničného piva z celého sveta. Neskôr sa ku tomu pridružila aj snaha nakúpujúcich odmeniť rôznymi darčekmi a ku ponuke piva zaradiť aj vybraný merch, ktorý sa však nejako zásadne nechytil. Cenovú konkurenčnú nevýhodu sme sa snažili optimalizovať formou tzv. “multipackov”, ktoré sa veľmi dobre chytili. Či už z dôvodu zníženej ceny, dobrého výberu pív a jednoduchého nákupu, alebo proste len zaujímavým názvom. Obľúbené boli aj Mystery packy, kde si zákazník nemusel robiť starosti s výberom, ale výber sme urobili podľa nášho svedomia a skúseností my. V 1. vlne COVIDu sme vznikli, predtým sme ešte výrazne pomohli konzumentom po celom Slovensku nájsť najbližšiu pivnú donášku, v komunikácii so Sulíkom sme sa postavili za to, že pivo je potravina a teda je možné ho v čase uzávery predávať a v tejto 2. vlne sme znížili cenu dopravy na polovicu, aby sme podporili domáce bezpečné pitie piva a tiež sme aktualizovali mapu rozvozov. Viac než to a spustenie e-shopu v našich silách nebolo. Dostali sme sa na titulku online magazínu Forbes a to v nás zachovalo ešte väčší pocit zodpovednosti voči tomu, čo sme rozbehli.

Bohužiaľ, kým bol náš e-shop na tom dobre po obchodnej či marketingovej stránke, po tej ekonomickej krvácal. Krvácal preto, lebo tržby nedokázali vyrásť na úroveň pokrytia našich nákladov. Aj napriek obrovskej snahe makať na všetkých týchto veciach súčasne, bez dodatočnej investície sme vedeli, že bude zle. Silný konkurenčný boj a malý trh to všetko urýchlil. Dňa 28.10.2020 sme v tuneli už žiadne svetlo nevideli. Aj napriek tomu, že nám jediná banka dokázala schváliť COVID úver za veľmi výhodných podmienok, zradila nás kľúčová osoba v našom podnikaní. Schválený úver som nesmel podpísať ja sám a teda nám bol zasadený K.O. úder. Nehovoriac o tom, že facebook zablokoval milióny reklamných účtov vrátane toho nášho a to nám posledné týždne výrazne ovplyvnilo výsledky. V tejto korona dobe sme nenašli ani iného významného investora, ktorý by našu značku krátkodobo či dlhodobo podržal. Plánovaná optimalizácia fixných nákladov tak nemala šancu v týchto podmienkach platobnej neschopnosti nastať. Jednoducho, je koniec a na zázraky už asi neveríme. Držíme všetkým, čo s pivom robia prsty. Snáď sa ich puzzle nejako poskladá a všetko sa na dobré obráti.

Na konci by som rád povedal hlavne to, že ja osobne som od jesene 2019 bol zamestnaný riadnou pracovnou zmluvou v známom korporáte na manažérskej pozícii a teda či už pred koronou v pivotéke alebo aj potom po založení e-shopu som sa v plnej miere spoliehal na šikovnosť Romana a Fera. Tí mali moju plnú dôveru a do poslednej chvíle ma v tomto nesklamali a odviedli skvelú prácu. Tak či onak som mal na pleciach naložené proste príliš veľa a popri 3 deťoch som bol každý večer naozaj šťastný, že môžem zavrieť oči a vyspať sa. Končím túto takmer 3 ročnú etapu života so cťou a pocitom dobre odvedenej práce a aj keď tam sú stále nejaké záväzky a riziká, robíme všekto preto, aby sme si svoje záväzky splnili a rozišli sa so všetkými partnermi s úctou a čistým štítom. Verím, že s mnohými zástupcami pivovarov, distribútorov či zákazníkov a celej tej bližšie spoznanej komunity ostanem v kontakte a všetko bude dobré.

Ďakujem všetkým za dôveru, za podporu. V prípade akýchkoľvek otázok som k dispozícii na t.č. 0911 648 669 alebo kontakt@zivepivo.sk. God save the beer!

Ing. Ján Staškovič

PS: Ak sa spojí skupina tzv. beerfluencerov – teda pisateľov a hodnotiteľov piva, ktorá by mala záujem prevádzkovať blog na jednej  z našich domén, kľudne sa mi ozvite a podľa vývoja situácie sa uvidí, čo s tým

Darčekové poukazy

Výhodné multipacky

Pivný MYSTERY box

Close Menu
×
×

Cart