Víziou a naplnením životných snov o podnikaní môže byť aj predaj remeselného piva. Či už vo vlastnom pivnom podniku alebo v menšom “butiku”, ktorý sa špecializuje na fľaškové pivá alebo čapovanie piva do fliaš so sebou. Odolať predaju europiva v rôznych štandardných či prémiových podnikoch je ťažké, no mnohokrát by to prinieslo vytúženú podnikateľskú istotu. V roku 2019 vzniklo viacero nových craftbeer podnikov, no niektorí svoju púť museli ukončiť alebo tak plánujú v dohľadnej dobe. Cesta istoty je nuda.
Z pohľadu zákazníka ide o prémiový produkt, ktorý si mnohí po prvej ochutnávke ihneď obľúbili a spoliehajú sa, že na danom mieste vždy nájdu to svoje, vrátane množstva noviniek, ktorými trh prekypuje. Z pohľadu obchodníka ide o náročný dodávateľský reťazec a financie, kde marža pri nižšom obrate nedokáže vykryť fixné a rôzne variabilné náklady. Remeselné pivo je živé, má kratšiu životnosť a vyžaduje si skladovanie v chlade. V lete je to mimoriadne náročné, ak v podniku nie je chladený skladový priestor. V takom prípade vydrží keg v chlade po narazení aj vyše 1 týždňa. V opačnom prípade pivo podlieha skazeniu a do rozpočtu si obchodník musí pripísať neželané straty. Veľký počet dodávateľov pri častej obmene pív zároveň dvíha hodnotu zásoby v zálohovaných kegoch. Aby sa pivo dostalo do domácnosti po celom Slovensku je nutné, aby sa či už distribútori alebo výrobcovia piva so svojimi autami do týchto kútov Slovenska vedeli pravidelne dostať. Remeselné pivovary si samozrejme nemôžu dovoliť mastiť peňaženky šenkarov podobne ako pivní euro giganti. Slnečníky na rozdávanie nie sú, častokrát zabolia aj podpivníky zdarma.
Pozlátko, ktoré má horkú príchuť
Za posledné 2-3 roky sa na trhu udiali veci, ktoré z môjho pohľadu potešili mnohých nadšencov remeselného piva v rôznych regiónoch. Vznikla sieť Beer Station, ktorá postupne prerástla hranice Bratislavy, ba dokonca republiky. Zabehaná bola prevádzka s predajom piva do fliaš v Nitre, v Poprade, neskôr tiež v Senci či dokonca vo Veľkom Bieli. Viacero menších nezávislých podnikov začalo čapovať (aj) remeselné pivo. Tento rok podobne ako aj minulý pribúdali rôzne pivné festivaly, na ktorých sa návštevníci mohli osviežiť remeselným pivom a treba uznať, že “craftopičov” rapídne pribúdalo a každým dňom stále pribúda. Sú ochotní si priplatiť a vedia, čo od remeselného piva aj napriek vyššej cene môžu čakať.
Trh vyzeral na 1. pohľad super a v podstate povzbudil mnohých výrobcov piva do ďalších projektov. Či už väčších alebo menších, resp. kočovníkov, ktorí začali žiť svoj sen o výrobe poctivého piva s bohatými plánmi na ďalšie roky. Realita je však iná. Horkej chute ubúda a biznis je náročný.
Jedni končia, iní začínajú
Povedzme si však pár príkladov, kedy realita nabúrala stenu ilúzie. V 2. polovici roku 2018 skončil e-shop flaskaren.sk, kým sa dynamicky rozrastala sieť Beer Station. Tá z 12 prevádzok na Slovensku prv v septembri 2018 ukončila prevádzku v City Aréne v Trnave (v Trnave ostala iba 1 prevádzka v OC Galéria Tesco) a v roku 2019 ukončila v máji činnosť aj trenčianska prevádzka. Podľa našich informácii v tejto dobe ukončuje činnosť aj pražská pobočka a v priebehu jesene/zimy skončí aj prešovská prevádzka (link na inzerát). Nuž zdá sa, že najväčšia sieť predajní remeselného piva na Slovensku to nemá tak ružové, ako sa zdá. Sila tejto siete je roztrieštená do schopnosti samostatných podnikateľov udržať obrat a profit na kritickej úrovni. Cashflow však nepustí a asi kým nie je každá prevádzka súčasťou väčšieho portfólia aktivít, nemá veľký predpoklad dlhodobého úspechu.
V Prahe moji priatelia rozbehli parádny projekt – Peevo.cz. Je žiaľ smutný fakt, že aj tento projekt sa nakoniec rozpredal na súčiastky. A to hovoríme o Prahe! Ako sami povedali, rast obratov nedosahoval ich očakávania a “Proto raději zastavujeme, když se stmívá, dřív, než bude úplná tma, neboť pak bychom už nenašli cestu zpátky”.
V tomto roku ukončila činnosť aj prevádzka Beer Point v Senci, ktorú po nejakej odmlke prevzal pivovar Jama a otvoril si tam pivotéku s prevažne svojimi pivami. Je známe, že prevádzku s pivom so sebou v Nitre umiestnenú v OC Galéria Tesco bol problém udržať nad vodou a po 2. zmene majiteľov ju nakoniec prevádzkuje Pivotéka Nitra, ktorá ju tým doplnila k svojim aktivitám v Pivotéke na Dolnočermanskej, kde má koncept postavený viac na fľaškových pivách. “Rošambo” bolo aj v Poprade, kde po otvorení “Pivo so sebou” v centre mesta a neskoršom sťahovaní sa do iných priestorov tiež v centre svoje plány majitelia nakoniec úplne vzdali. Hovorí sa, že táto pivotéka neprežila nástup Dobrých časov na okraj centra Popradu, ktorí popri množstve čapovaných pív majú aj chladničky plné fľaškového piva a na Poprad to asi aj bohate stačí. Je možné, že aj otvorenie Dobrých časov v Prešov spôsobilo istý úbytok zákazníkov v prevádzke Beer Station. Jednoducho jední končia, iní začínajú a čím ideme ďalej na východ, tým je náročnejšie prežiť v tak citlivom podnikateľskom prostredí. Výnimkou sa môžu zdať Košice, kde v rámci východoslovenských miest žije trh s remeselným pivom už dlhšiu dobu a zatiaľ sa ako tak darí. Ak teda hovoríme len o predajniach s remeselným pivom, lebo košické pivovary si už čo to zažili.
Šancu majú silní, no je potrebné spolupracovať
Nebudem sa tajiť svojim názorom, že veľkú šancu majú silní. Alebo aj menší, no v silných regiónoch, ak svoje aktivity rozšíria. O Bratislave nemusíme diskutovať, pretože kúpyschopnosť v oblasti prémiového produktu sa výrazne líši v Bratislavskom regióne a okolí oproti regiónom, kde je priemerná mzda výrazne nižšia. Osobne som veľkým zástancom spolupráce rôznych subjektov na projektoch, ktoré dávajú význam nielen im, ale pomáhajú aj rastu celej kategórie. Osobne sa v Trnave snažím o to, aby sme sa nehrali len na svojom piesočku, ale miestnym “šenkárom” pomáham s distribúciou piva, resp. im radím, ktoré pivá majú najväčší potenciál. Na najväčšie pivné akcie sme v tomto roku s organizátormi navarili vlastné pivo a prostredníctvom vzdelávania – Pivných kvízov – sa snažíme spotrebiteľov zaúčať do tajov remeselného pivovarníctva. V Trnave sa udiala aj zaujímavá udalosť a to Pivné Fórum, o ktorej sme písali aj na našom webe.
Veľmi sa mi páči aktivita nadšených pivárov Braňa a Michala/Katky/Martina, ktorí vlastnia prevádzky Beer Station v Žiline a v Martine. Oba samostatné jednotky si vo svojom meste organizujú prvé ročníky craftbeer festivalov, pričom zapájajú nielen lokálne pivovary, ale aj lokálnych distribútorov či podniky s remeselným pivom. Spomeňme napr. Beer Fest v Žiline (4.10., info TU), kde sa okrem Beer Station predstaví aj Beervana či 1. Československá pivotéka spolu s pivovarmi ŽiWELL, Simeon a Berhet. 1. ročník pivného festivalu sa bude konať aj v Martine – Turčiansky festival remeselného piva (28.9., info TU). Martinčania sa podobne ako my v Martine zapojili do série Pivných kvízov za účelom vzdelávania svojich potenciálnych spotrebiteľov (1. bude už 5.9. – INFO TU). Čiže ak neide Mohamed k hore, musí ísť hora k mohamedovi. Aj to je cesta. Robiť niečo navyše, nielen pivo predávať a stáť na mieste. Samozrejme podobné aktivity sa dejú aj v Bratislave a určite môžeme spomenúť napr. tzv. TAP Take Overs, kedy sa vo vybranom podniku predstaví pivovar so širšou škálou svojich pív a osobne príde o nich hovoriť aj ich výrobca – sládok. Takáto spolupráca je podľa mňa skvelá a príkladom pre všetkých, ktorí to s remeselným pivom myslia vážne.
Živé Pivo je tu, aby podporilo rast kategórie
Rast kategórie jednoznačne vedie cez osvetu. Pivári musia vedieť, čo pijú. Píšeme o novinkách, posúvame pivné nadšenie ďalej a chceme, aby si každý uvedomil svoje miesto v tomto behu na dlhé trate. Žiadny veľký biznis sa nerodí ľahko a obdivujeme všetkých, ktorí sa pustia “hlava, nehlava” do svojich plánov a postupne ich napĺňajú. Na najväčšiu pivnú udalosť v roku – Salón piva – vďaka dobre rozbehnutej spolupráci s organizátormi – prinesieme ako vystavovateľ 5 pivovarov, ktoré si sami na Salón piva nenašli cestu. Či už z časových, finančných alebo iných dôvodov.
Ani naše aktivity sa nenesú v duchu – “robíme si, čo chceme”. Tiež je to súhra aktivít, ktoré dávajú najväčší zmysel v rámci našich časových a finančných možností. Sme radi za všetkých redaktorov, ktorí sa účasťou na našom projekte venujú písaniu a posúvaniu nadšenia ďalej. Pretože nadšenie je nákazlivé. Náš tím radi doplníme ďalšími redaktormi nielen zo Slovenska, ale z celého sveta (napr. na vzor Petra, ktorý píše až z ďalekej Austrálie o lokálnych pomeroch v pivovarníctve – “Článok: Prírodné vyčíňanie v živom pive od Wildflower”).
Čo bude ďalej?
Nuž uvidíme podľa počasia. Ale nie. Viacerých nás čaká Salón Piva, kde sa na vás všetkých veľmi tešíme a potom postupné utíšenie festivalových aktivít, kde mnoho pivovarov zažilo ozaj horúce leto. Niektorí mali aj viac festivalov naraz v jeden víkend. Sezónu ešte ukončia aktivity v spojení s Oktoberfestom.
Je načase trošku vydýchnuť, nabrať sily a inšpiráciu do ďalšej činnosti. Terasy podnikov sa zavrú a craftopiči budú piť pivo opäť viac doma. Potešme ich špeciálmi, ktoré zahrejú telo v chladnom počasí a pripravme sa na novú sezónu 2020. V dohľadnej dobe nás čaká aj redizajn stránky Zivepivo.sk, kde si po novom budete môcť nájsť aj zaujímavé funkcie, o ktorých ešte budeme písať.
Na zdravie priatelia!