Je to už raz tak. Byť na pive bola pre nás nadšených pivárov vždy výhra. Bohužiaľ, gastro podnikatelia to majú v týchto časoch veľmi ťažké. Po 1. a 2. vlne pandémie všetci dúfali, že to peklo raz skončí. Aj keď sa na jar uvoľnili opatrenia a dúfali, že sa im podniky znovu naplnia usmiatymi a spokojnými tvárami stálych a vždy nejakých nových zákazníkov, opak je pravdou. Podporte svoje obľúbené podniky, zahoďte starosti a s dobrou náladou poďte na pivo. Pretože byť na pive je výhra. Teraz už nielen pre vás, ale hlavne pre majiteľov pivných pubov, ktorí vás tam čakajú.
Všetko to trvá už príliš dlho a keď sme sa minulý rok zrazu ocitli v prvom lockdowne, nikto nemohol tušiť, čo bude nasledovať. Ako dlho to bude trvať. Niektorí podnikatelia v gastre boli pripravení, iní zas nie. Najmä psychicky na to neboli pripravení ani zákazníci, ani podnikatelia. Príde mi to ako dávna história, keď som aj ja musel riešiť, čo ďalej. Čo s pivotékou. Čo s podnikaním. Sen o úspešnom e-shope mi nevyšiel. No bol to jediný spôsob, ako udržať svoje malé podnikanie. Netušil som, čo bude, ako sa bude vyvíjať trh. Ja som na takúto krízu pripravený nebol a aj keď som za silného odhodlania a sebazaprenia robil všetko možné, v tržbách oproti 2019 som rástol +4%, o svoju pivotéku aj e-shop som prišiel. Keď sa uvoľnili opatrenia 2. krát, t.j. na jar v roku 2021, situácia sa zdala o niečo nádejnejšia ako po uvoľnení opatrení v roku 2020. Pamätám sa, že mnohí gastro podnikatelia tvrdili, že také leto ako v roku 2020 ešte čo sa týka tržieb nemali. Niektorí dohnali veľkú časť tržieb, iní to už vtedy nerozdýchali. V čom je teda tento rok iný a prečo sa takéto masívne oživenie gastro priemyslu v roku 2021 nekoná?
Za všetko môže únava a neistota
Môj názor, ktorý vychádza aj z vlastných pocitov, je to, že sme už ako spoločnosť unavení. Unavení sú zákazníci, unavení sú podnikatelia. Pred rokom sme si neboli ničím istí a verili sme, že po 2. vlne tá neistota už opadne. Žiaľ, aj napriek tomu, že sa stihli vyvinúť úspešné vakcíny proti COVID, spoločnosť sa aj kvôli únave tak našpanovala a unavila, že oživenie v gastre sa nekoná. Nekoná sa preto, lebo to všetko trvá už príliš dlho a celá spoločnosť sa aj kvôli politickým náladom veľmi rozdelila. Ľudia sú opatrní, na akcie nechodia. Na pivo už tak často nechodia. Zvykli si byť doma, vo svojej bubline. Gastro podnikatelia sa boja čokoľvek urobiť, lebo po dlhej odluke od svojich zákazníkov nevedia ako sa zachovať, aby im v súčasnosti vyhoveli. Toto už nie je o tábore normálnych ľudí versus extrémisti. Toto je o zložitej spleti názorov a anti-názorov, v ktorej sa nikto nevyzná a dopláca na to každý. Neuveriteľne sa zdvihli ceny vstupov, čo sa postupne odráža aj v koncových cenách pre spotrebiteľov. Tí to nechápu. Podnikať v gastre bolo ťažké aj pred krízou, nie to ešte teraz.
Sme v tom spolu a musíme ťahať ako Slovensko za jeden povraz
Ja osobne tiež poznám viac ľudí z môjho okolia, ktorí majú úplne opačný názor od toho môjho. Nesnažím sa ich presviedčať, nesnažím sa ich haniť za ich názor a ani sa nesnažím príliš pretláčať ten svoj názor. Ak sa všetci budeme chovať ako ľudia, budeme sa akceptovať aj napriek odlišnosti názorov, nebudeme vyplakávať a vypisovať po sociálnych sieťach všakovaké komentáre, postupne by táto “téma” utíchla. Fakt je však ten, že toto nie je len obyčajná “téma”. Myslím si, že aj pri ťažších témach sa debaty ustálili po pár dňoch, či týždňoch. V ojedinelých prípadoch mesiacoch. Téma pandémia, téma očkovanie, to všetko je tu už príliš dlho a ja chápem, že to všetkých už otravuje a nie a nie sa tejto témy zbaviť. A aj teraz je stále neisté, čo bude na jeseň. Je však dôležité si uvedomiť, že aj napriek všetkým odlišnostiam sme v tom všetci spolu. Musíme ťahať za jeden povraz a akceptovať následky našich rozhodnutí. Rozhodnutie očkovať sa – neočkovať sa. Rozhodnutie otvoriť svoj podnik všetkým alebo len očkovaným. Jednoducho, aj keď táto “téma” je príliš silná, aj táto “téma” pominie.
Dávajte si pozor, dodržujte opatrenia, rozhodnite sa, ktorú cestu si vyberiete, no hlavne, žite. Snažte sa žiť ako predtým. Tak ako pred krízou boli majitelia vašich obľúbených podnikov na vás “závislí”, tak sú aj teraz. Avšak omnoho viac.
Veď, čo je lepšie ako vychladené čapované pivo v kruhu priateľov? Pamätáte si ešte na tie momenty, kedy sme o návrate do podnikov len snívali?
Byť na pive je výhra, ale pre nás všetkých.