Pijú pivo, zároveň fotia, točia a píšu si poznámky, predstavujeme vám “ťažkú” prácu beerfluencerov

Byť influencerom je teraz v móde. Dávajú si to už aj do životopisov, telefón majú prilepený k rukám, cenníky si zvyšujú po každej novej tisícke followerov. Myslíme teda hlavne tých bežných známych “insta-fluencerov”. V lese je občas menej húb ako týchto online “machrov/macheriek” a s rastúcim online trhom sme ešte iba na začiatku. Akí sú však “beerfluenceri”? Kto sú to? Je ich na Slovensku treba? Kto ich potrebuje viac – pivovar, čo pivo navarí alebo pivár, čo to pivo vypije? Pokúsime sa dať na túto tému nejaký ten svoj skromný názor a predstavíme vám v skratke tých, ktorých prácu budeme u nás systematicky prezentovať a podporovať.

Na začiatok len nejaké to zamyslanie. V nadpise píšem, že robia “ťažkú” prácu. Prečo v uvodzovkách? No jednak preto, lebo je to síce práca častokrát naoko príjemná, na prvé počutie si človek povie, že šak super ak sa niekto nebodaj živí ochutnávaním pív. No žiaľ, realita môže byť často iná. Beerfluencer má už častokrát také predstavy o pive, ktoré mu nejeden pivovar s pivami pri ochutnávke nenaplní a teda môže ostať naštvaný, sklamaný a občas pivo vylieva do odpadu. Ťažkú ale aj preto, lebo je skutočne ťažké hodnotiť pivo. Aspoň tie začiatky, keď sa beerfluencer učí rozoznávať rôzne chute alebo kriticky zhodnotiť technickú stránku piva. Určite tu však musíme napísať jasne, beerfluencer to nie je len “social media” aktívny hodnotiteľ a teda instagramový pivný hodnotiteľ. Beerfluencer je aj ten, čo pivo hodnotí v článkoch, v pivných aplikáciách či na pivných súťažiach.

Influencer – odvodené z anglického slova “influence” – teda vplyv (sloveso = ovplyvňovať) napovedá, že v slovenskom preklade ide o istého “ovplyvňovača”, čo už v samom počiatku v ľuďoch evokuje niečo negatívne. Veď kto by chcel dať so sebou manipulovať, či nechať sa vedome ovplyvňovať? Pravdou však je, že aj ja občas sledujem influencerov. Najviac sa mi ľúbi Sajfa, keď sa mu na Maledivách stratí dron, ktorý práve hodnotí. V poslednej dobe som sledoval veľa influencerov, ktorí hodnotia technológie. Pred kúpou nového iPhonu som videl o novej 12-kovej rade množstvo videí. Ovplyvnili ma? Samozrejme, že áno. Aj keď som si vo finále uvedomil, že najviac ma ovplyvnia práve tí, čo prezentujú niečo na youtube. V tomto ohľade si dovolím poznamenať, že výhoda youtube “influencementu” spočíva v tom, že to video je “živé” a ostáva vo vyhľadávaní dlhý čas. Instagram je záležitosť skôr pre momentálne vyjadrenie názoru (akoukoľvek formou, text, video, story, fotka) a pre neskoršie vyhľadávanie už nemá takmer žiadny dosah. Na youtube to hodnotenie influencera ostane a dokáže dokonca zarábať pasívne. Stačí správny obsah a vyladenie nastavenia videa (samozrejme to však hovoríme o videách, ktoré by mávali desiatky tisíc videní a viac).

Táto oblasť marketingu je podľa nášho názoru aj na akademickej pôde stále veľmi mladá. V 2. vydaní Kotlera, ktoré som na výške tipujem mohol použiť pred skúškami z marketingu, som sa o insta influenceroch či youtuberoch moc nedočítal a podobne ako technológie ako také sa tak rýchlo rozvíjajú aj tieto novodobé marketingové nástroje. No spomínam si, že počas VŠ pri dobrovoľnej činnosti v neziskovej organizácii som už vtedy namiesto prezentácie v PPT používal video (Youtube vtedy len začínal, o instagrame či facebooku som v 1. ročníku nepočul, poznali sme len Google Groups, Gmail alebo portál blogger.com). No hej, hovorím o rokoch 2003 a neskôr. Doba sa veľmi zmenila a posunula míľovými krokmi dopredu. Je jasné, že odbor “influencer” začína byť viac systematizovaný, odborne rozvíjaný a populáciou stále viac a viac vnímaný. Už je isto aj v skriptách.

Ako je to ale s pivármi a influncermi?

Slovenský beerfluencer

Na Slovensku si pod pojmom beerfluencer predstavíme poľahky profesionálneho pivopiča. Teda pivného degustátora. Beerfluencer je v podstate každý, kto pivo nielen pije, ale ho aj nejakým spôsobom hodnotí a komunikuje o tom ďalej. Komunikuje napr. na instagrame, často krát duplicitne na facebooku (keďže tieto 2 sociálne siete vedia byť aj prepojené, keďže ich vlastní ten istý Zuckerberg). Sú aj takí, čo píšu na webové stránky a potom svoje články zdieľajú zas a znovu len na sociálnych sieťach. Potom je skupina pivných degustátorov, čo pivo hodnotia len na portáloch Ratebeer či Untappd, kde individuálne pivné hodnotenia sú súčasťou celkového ratingu pív. Ten druhý a tretí spôsob má práve tú výhodu “archivácie” a vyhľadateľnosti (podobne ako som spomínal ohľadom Youtube). Potom sú však aj takí, ktorí svoje nadšenie pre hodnotenie piva prenášajú ľuďom aj napriamo – kedysi dávno pradávno osobne na pivných hodnotiteľských stretnutiach, teraz už výhradne na online ochutnávke(tam si naživo vymieňajú názory s inými degustátormi). V neposlednom rade existuje viacero pivných skupín na facebooku, kde ich členovia postujú fotky práve konzumovaných pív, čím tiež ovplyvňujú ostatných (inak povedané robia im chúťky) a potom si to tam všetko komentujú, hejtujú, vynášajú do nebies a tak nejak podobne. Ak zoberieme fakt, kto vlastne je beerfluencer a kto nie je, netreba zabúdať na to, že beerfluencerom môže byť aj ten, kto o tom nekomunikuje na sociálnych sieťach a webe ako takom, avšak je veľmi aktívny iba v hodnotiteľských aplikáciách ako Ratebeer či Untappd. Zároveň to môže byť aj ten, čo komunikuje svoje hodnotenie len cez instagram. Môže to byť aj odborník, no aj laik, ktorý to však dokáže pekne opísať a má nejaké svoje publikum.

Podľa môjho názoru je veľmi dobré a vhodné, ak je pivný degustátor aktívny kombinovane a snaží sa o pive učiť zo širokej škály zdrojov – t.j. pivo hodnotí aj do aplikácií, svoje hodnotenie komunikuje cez sociálne siete a eventuálne má aj web, resp. jeho práca je prezentovaná aj na nejakom webe a zároveň veľa o pive číta, sleduje iných, diskutuje či vzdeláva sa rôznymi formami. Projektom Živé Pivo chceme práve podporovať všetky tieto formy komunikácie beerfluencerov a sami sa podieľať na hodnotení svojimi vlastnými vstupmi.

Beerfluenceri osobne

Hodnoteniu piva na ratebeer.com sa aktívne venuje niekoľko hodnotiteľov, z ktorých viacerí môžete poznať napr. Imra Nogella. Hodnoteniu piva na untappd.com sa venuje už rádovo viac ľudí, hlavne tých bežných pivopičov, ktorí tam zväčša dajú len hviezdičky a žiadny komentár.

Medzi viac instagramových/facebookových beerfluencerov môžeme zaradiť napr. Craft Beer Gadža, Pivného dobrodruha, Sompivo či Shakesbeera. Ja osobne budem vystupovať pod instagramom Pivný Bloger. Medzi ďalších nami sledovaných patria Pivné putovanie, Pivný denník, Dannyhillbeers a Beer Happy.

Do zoznamu webových beerfluencerov by sa dal priradiť napr. portál opive.sk, tiež náš portál zivepivo.sk, potom napr. články Petra Bognára alias Boba na kamnapivo.sk a tiež články na portáli Pivnaturistika.sk

V rámci živého online hodnotenia sa na Slovensku aktivizuje pokiaľ viem iba Imro s Monikou (beermalade.com) v rámci ich projektu Online ochutnávka, ktorú robia už dlhšie takmer každý týždeň. Kedysi bol chvíľu aktívny pivorozvoz.sk, ktorý spolupracoval so Svedkom Liehovovým. Na ich online “show” sa vtipne venovali vopred dohodnutým pivám a ich hodnoteniu.

Online ochutnávka

 

Nepoznám na Slovensku žiaden projekt, ktorý by sa výhradne sústredil na Youtube, no ak chcete príklad zo zahraničia, mám kamarátov v Poľsku, Piwny Klub, ktorí sú práve orientovaní viac na Youtube kanál (majú 777 subscriberov a 225 videí) a chodia robiť “live streaming” po rôznych pivných festivaloch.

 

Práca či aktivita beerfluencera je v podstate podobná práci iného influencera či zanieteného fanúšika danej kategórie, je tam však zopár mýtov a faktov, ktoré by bolo vhodné popísať.

Mýtus č. 1 – Beerfluencer pije zadarmo a dostáva zaplatené

V rámci bežných beerfluencerov na tom ešte tak nie sme, aby pivovary húfne posielali svoje pivá tým svojim obľúbeným či nebodaj zazmluvneným. Možno to raz tak bude (keď budú mať rádovo desať až sto násobne viac followerov), ale ešte tomu tak nie je. Na druhej strane, aj mne sa už stalo, že mi pivovary nechali nejaké pivá navyše alebo mi ich rovno doniesli, s prosbou o zhodnotenie. Je super, že na moje upozornenie, že budem písať kriticky, reagovali pozitívne.

Zväčša však platí, že beerfluenceri a rôzni hodnotitelia toto zatiaľ robia preto, lebo ich to baví a cítia potrebu o tom písať. Chcú hodnotiť a posúvať kraftovú scénu ďalej. Chcú, aby to bolo nezávislé a čo najhodnovernejšie.

Mýtus č. 2 – Pivovary si z každej kritiky Beerfluencera berú ponaučenie

Bolo by to super, ale podľa môjho názoru je to skôr ojedinelé. Samozrejme, netvrdím, že tieto recenzie nesledujú. Veď keď sú označení, tak si to už hádam prečítajú. No brať si ponaučenie znamená zmeniť, upraviť, ponechať receptúru, a to sa stane asi až vtedy, ak tých feedbackov je naozaj viac a vnímajú to na viacerých frontoch. Inak je to hodnotenie piva vnímané tak subjektívne, že ťažko z toho hneď robiť závery. No určite to je cenná spätná väzba, ktorú radi čítajú.

Fakt č. 1 – Objektívne hodnotiť pivo vie na Slovensku len pár desiatok či stovák ľudí, Beerfluencer však môže a nemusí byť odborník

Senzorické skúšky na hodnotenie piva má na Slovensku určite viac ľudí, ale nie každý sa tomu aktívne venuje. Mnohí domovariči si týmto prešli hlavne preto, aby svoje doma varené pivo vedeli lepšie zhodnotiť a náležite ho zlepšiť. Občianske združenie Brewhub robilo raz také školenie, na ktoré nakúpili také testy na senzorické vady a účastníci sa učili rozoznávať chyby v pive. Senzorické skúšky sa robili napr. na Faktulte chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave alebo na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite v Nitre. Tých možností ako sa naučiť hodnotiť pivo a získať nejakú certifikáciu je teda viacero (vrátane zahraničnej BJCP), no týmto už zachádzame do veľmi odbornej podoby práce Beerfluencera a o tom bežná práca “influencera” nie je a netreba to ani od toho očakávať. Bežný beerfluencer, ktorý chce pivnej spoločnosti niečo dať, by mal byť hlavne asi čo najviac nezávislý, kritický, úprimný a vo finále v písaní jednoduchý. Istú odbornosť získa nielen štúdiom, ale aj skúsenosťou. A istú mediálnu publicitu získa nejakou tou svojou originalitou a hlavne, v rámci sociálnych sietí, aktivitou.

Fakt č. 2 – Nie je fľaša ako fľaša

Celá kategória remeselného piva je ešte dá sa povedať v plienkach. Každým rokom rastie, vzniká veľa nových pív, no v zásade platí, že nie je fľaša ako fľaša. Častokrát to isté pivo, ale z rôznych várok, nechutí rovnako. Proste jedna fľaša môže od toho istého hodnotiteľa dostať 5 z 5 a ďalšia fľaša toho istého piva z ďalšej várky môže dostať už iba 3 z 5. Stálosť várky môže byť častým problémom slovenských remeselných pivovarov a aj keď uznávame to, že pivovar svoje pivo zlepšuje a upravuje, hodnotenie by malo ísť smerom hore. Je samozrejmé, že na chuť a kvalitu piva často vplýva jeho skladovanie a trasa ku spotrebiteľovi, preto sú možno v tomto pivovary nevinné a môže za zmenu chute samotný distribučný reťazec. Potom sa teda môže stať prakticky to, že jeden beerfluencer pivo ohodnotí veľmi dobre a iný beerfluencer v inom časovom okamihu to pivo zas skritizuje.

Čo dodať na záver?

Beerfluencer sa pri práci aj zapotí. Prvé 2-3 deci pije čisto ako blázon, ktorý pivo neustále ovoniava, prisúva k nosu a namáča doň a vykrúca v ňom jazyk. Pomedzi to sa snaží akýmkoľvek spôsobom neutralizovať svoje chuťové poháriky (pomáha napr. suchý rožok) a nedovolí si vypiť z dôležitého a často naozaj super piteľného piva viac ako 2-3 deci skôr než po prvej 20-minútovke (čo je pre mnohých nemysliteľné :D). Toto platí pre každého jedného, bez ohľadu na to, či sa tomu venuje kvôli instagramovému príspevku, hodnoteniu na ratebeer či hodnoteniu v rámci online ochutnávky či pivnej súťaže. Všetci majú spoločné to, že sa snažia to pivo rozobrať na drobné. Každý má svoj štýl, každý používa nejaké to svoje hodnotenie a každý sa hodnoteniu venuje na iných portáloch. Všetci majú spoločné aj to, že pomáhajú šíriť dobré meno remeselného piva do verejnosti a to remeselné pivo milujú. Rovnako ako my!

Tvoje hodnotenie?

Klikni na hviezdičku pre hodnotenie

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení: 0

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buď prvý/á hodnotiteľ

Ďakujeme za pozitívne hodnotenie

Sledujte nás na sociálnych sieťach!

Mrzí nás vaše negatívne hodnotenie

Vaša spätna väzba je dôležitá

Napíšte nám, čo môže byť lepšie

Nájdi nás na sociálnych sieťach

Objavuj Živé Pivo na Slovensku

Na našom webe nájdeš sekciu "PODNIKY", kde je zoznam rôznych pivných podnikov s remeselným pivom. Vo vyhľadávači zadaj rôzny typ pivného zážitku - napr. jedlo v regióne "Burger Orava" a ponúkne ti všetky podniky na Orave, kde si môžeš dať výborný burger a poctivé remeselné pivo. Vyskúšaj si to a naplánuj si pivné výlety po Slovensku

Od našich partnerov

Predošlé
Ďalšie
Close Menu
×
×

Cart